Doug Lombardi interjú
2005.01.21. 19:18
A Half-Life 2 megjelenése kapcsán megkerestük a Valve egyik kulcsfiguráját, Doug Lombardit, hogy meséljen arról, hogyan és mikor kezdett el játékokkal foglalkozni, és mesélje el a legfontosabb programokkal kapcsolatos élményeit. Természetesen arról is megkérdeztük, hogy milyen volt egy olyan korszakalkotó játékon dolgozni, mint a Half-Life, vagy a program hamarosan kiadásra kerülő második része.
Mesélj néhány szóban magadról, hol dolgozol, milyen munkakörben, hol laksz, hány éves vagy?
Doug Lombardi vagyok, a Valve marketing igazgatója. Harmincshat éves múltam, és Washington államban, Seattle környékén lakom, az Egyesült Államokban.
Mi volt az első játékkal kapcsolatos élményed? Egyáltalán mikor kezdtél el számítógépes játékokkal játszani, és milyen platformon?
1975-ben a nagybátám, Nick egy Magnavox Odyssey 200-at ajándékozott nekünk a testvéreimmel. A gép mellé a legendás Smash, Hocskey és Tennis programokat kaptuk ajándékba. A géphez amúgy nem volt semmiféle joystick, vagy kontroller, minden játékosnak a konzol mellé kellett kucorodni, és a rajta található gombokkal kellett írányítania a "kis figurákat". Egyszerre négyen játszhattunk vele, nagy élmény volt, de amúgy nem igazán volt forradalmi találmány.
Mikor vásároltad vagy kaptad meg az első saját számítógéped?
Valamikor 1982 táján lehetett, Nick bácsikám újabb meglepetése egy Atari 800 volt, és - hosszas rábeszélés után - megkaptam mellé a Star Raiders programot is. Nehéz meló volt megszerezni a játékot, nagyon nem akart megválni tőle.
Melyek a legeslegkedvencebb játékaid? Értem ezalatt azokat a játékokat, amelyek a legélvezetesebbek voltak, és azokat, amelyek leginkább inspirálnak.
Az első nagy szerelmem a már említett Star Raiders volt. A Pong és a Smash mellett aztán az idők során rengeteg nagy kedvencem volt, olyan játékok, mint a Super Mario 64, a Full Throttle, a Command & Conquer és a Duke Nukem 3d.
Melyik kategória a kedvenced jelenleg?
A kedvenceim sorrendben: akció, sport és az RTS. Régebben imádtam a kalandjátékokat, de egy ideje nem találkoztam egyel sem, amely megragadott volna, így eléggé meg is feledkeztem erről a kategóriáról. Emiatt szégyellem is magam.
Játszol valamilyen multiplayer játékkal?
Persze. Természetesen még mindig nagyon élvezem az egyjátékos programokat, de egyre több időt töltök multiplayer játékokkal. Ezt az irányzatot még az Intellivision Major League Baseball játéka kapcsán kedveltem meg, majd a nagy robbanás a GL Quake idején jött el.
Melyik platformot részesíted előnyben manapság?
A következő években a PC még fontosabb platform lesz, mint valaha.
Milyen munkáid voltak azelőtt, hogy a Valve-hez kerültél? Mikor és hogyan kerültél kaocsolatba a játékfejlesztéssel?
A középiskolai tanulmányaimat egy évvel hamarabb befejeztem, hogy minél gyorsabban egyetemista lehessek. Ennek ellenére egy évre rá félbehagytam a tanulmányaimat, tanulás helyett inkább az egyetem előtt összeállt zenekarommal próbáltunk meg befutni. Néhány évig minden létező munkát elvállaltam, többek között házalóügynök és éttermi kisegítő is voltam. Végül úgy döntöttem, folytatom a tanulmányaimat, a tandíjra valót cikkírással gyűjtöttem össze. Számtalan lapnak és magazinnak írtam zenével kapcsolatos cikkeket, főleg interjúkat és lemezkritikákat. Miután elvégeztem az egyetemet, egy jó barátom megkeresett, és megkérdezte: "Nincs kedved elvállalni egy szerkesztői posztot, egy országos számítógépes játékokkal foglalkozó magazinnál?" Természetesen igennel válaszoltam. Ez tíz évvel ezelőtt történt, de úgy emlékszem rá, mint ha ma lett volna.
Mi történt ezután?
A magazinnál betöltött szerkesztői poszt után a CNET.com egyik szerkesztője lettem, segítettem beindítani játékokkal kapcsolatos műsorokat, melyek azóta már megszűntek. 1997 végén a Sierrához kerültem, hogy két addig teljesen ismeretlen játék marketingese legyek. Ez a két játék a Half-Life és a Homeworld volt. Hát igen, szerencse őnagysága rám mosolygott.
Mesélnél a Half-Life fejlesztéséről? Tudtátok, hogy az FPS történelem egyik legfontosabb játékán dolgoztok?
Eleinte nem. 1998-ban igen nagy verseny alakult ki a Half-Life, a SiN és a többi készülő FPS között. Szeptember közepén meglátogattam Gabe-et, hogy megbeszéljünk pár részletet a játék dobozával, illetve a reklámokkal kapcsolatban. Beléptem az irodájába, azt mondta: "Ülj le, és játsz!" Kiment, és én kipróbálhattam a Day One OEM demójának teljes verzióját, az ő PC-jén. Nagyjából egy óra múlva visszajött, és megkérdezte: "Na, mit gondolsz?" Nem igazán tudtam bármit mondani, legalábbis semmi értelmeset. Abban a pillanatban már tudtam, hogy valami igazán különleges formálódik a kezeink között.
Mit gondolsz, mi tette a Half-Life-ot ennyire sikeressé?
A játék története és az AI. Ez volt az első olyan játék, ahol mélyebb összefüggések voltak az akció mögött, és az első játék, amelyben intelligens ellenfelekkel és segítőkkel találkozhattunk, akikkel megoszthattuk a játék során szerzett élményeket.
Melyik a kedvenc karaktered a Half-Life-ban és a Half-Life 2-ben?
Barney. Nem, a G-man. Várj, nem is, inkább a headcrab-ek :)
Melyik volt a legélvezetesebb pillanat a játékfejlesztéssel eltöltött éveid során?
Még nem volt ilyen, de úgy érzem, már csak pár hét választ el ettől a pillanattól.
|